Berättelsen om den unga mamman som blev gravid i ung ålder
Det hade varit väldigt roligt att kunna få ett barn, jag älskade barn jätte mycket och bara längtade att försörja en. Det gick inte långt sen jag blev med barn jag var bara 16 år, trodde att det var lätt att försörja ett barn, men visste inte om svårigheterna och ansvarighet.
Redan första månaden då jag behövde mest stöd så blev jag utslängd från hemmet av min familj, jag var tvungen att bo med min pojkväns familj i ett tag tills bebisen skulle komma.
jag skulle precis börja gymnasiet, hade en dröm att uppfylla som alla andra sedan jag var liten,men tyvärr hända detta först. Dag efter dag saknade jag mina kompisar och dansen som jag brukade gå på efter skolan, hade väldigt svårt i början innan jag vände mig vid det, mer förlossningen närmade sig blev jag desto mer upprörd, för vi hade inte hittat ett hus än och inte köpt något till bebisen än.
månaden innan lillen skulle komma så fick vi ett litet lägenhet som var väldigt gammalt vi tackade ja till för vi var tvungna, vi fick hjälp av kompisar att städa och måla om lägenheten.
Mitt råd till er unga tjejer är att tänka efter noga innan ni bestämmer er för det är ingen lek som man bara kan skita i. jag själv hade önskat att jag upplevde min barndom och fortsatt min utbildning innan jag bestämde mig för barn jag tyckte att det var för tidigt, inte nog med det så var vi båda arbetslösa och hade ekonomiskproblem och massa andra problem, detta krävs ansvar därför är man inte redo då man är i ung ålder som jag,
Sist men inte minst vill jag ställa den fråga till er och hoppas att ni lärt er något av det.
Tycker du att det är bra att vara ung mamma?
Enligt mig så tycker jag att det är inte så bra att vara ung mamma altså då menar jag att man är 16 - 20 år gammal det är lite för ungt eftersom man har inget jobb, det är svårt att hitta jobb eftersom man är ung och har inte så mycket erfarenhet. Därför är det bättre att klara skolan så att man kan få ett jobb senare, eftersom det krävs nu att man ska ha en utbildning och mycket lättare när man har det. Om man inte har en utbildning då är det mycket svårt och då hamnar man i kris.
SvaraRaderaJag rekommenderar att man ska vara minst 25 år gammal till att skaffa barn eftersom man är mer mogen som människa och ekonominen brukar vara stabil för de flesta.
Jag håller med dig Jasse det är inte lätt och ta hand om ett barn därför som du säger ska man vara i den åldern för du har man moggnat.
Radera