fredag 5 oktober 2012

Att vara för eller emot abort?

Debattinlägg

Allt mer i dagsläget har det blivit vanligare för ungdomar att utföra en abort. Ju fler aborter man gör desto vanligare har det blivit. Den stora frågan: ”Är det rätt att göra abort?”, har varit ett stort ämne i samhället som median både diskuterat och debatterat mycket om. Jag är en del av samhället och tycker jag borde vara med i diskussionerna kring abort.

Personligen är jag varken för eller emot ämnet abort. För att det kan bero på i vilken situation personer är i, vissa tillfällen är det rätt att göra abort men i andra kan det kännas fel. I situationer som när tjejen valt att göra abort, när hon i själva verket haft oskyddat samlag med sin partner är ett sådant tillfälle som jag anser att man ska vara emot abort. När man valt att utföra abort så har man även valt att förstöra ett liv. Om man bestämmer sig för att börjar använda abort som ett preventivmedel, så väljer man även att döda sitt eget barn för att lösa sina problem som man själv har skapat. Genom tankesättet att abortera en gång kan leda till att man gör fler aborter efter det.
Men samtidigt som jag tycker det är fel att abortera ett barn så kan det på samma gång vara det bästa valet man gjort för barnet skull. Varför ska man födda ett barn som inte kommer få en bra uppväxt?

Jag vill jätte gärna läsa just din åsikt om abort. Skriv om vad du tycker, är det fel eller rätt att göra abort och varför?

onsdag 3 oktober 2012

Debattinlägg abort




Att vara med barn

Debattinlägg

Jag tycker att abort skall vara tillåtet i muslimska länder. Jag är för abort och tycker att alla kvinnor skall få välja om dem vill behålla sitt foster eller inte. Inom islam är det så här att kvinnan får göra abort de första, andra och tredje månaderna. Men i koranen står det att om fostret har välutvecklats är det inte tillåtet att göra abort. Det diskuteras mycket om just detta ämne. Jo, när är det man inte får göra abort de är när man är i 4 månaden.

Muslimerna använder ett uttryck som obekant för många till och med jag fick nyligen för några år sedan fick jag veta vad detta uttryck innebar. Alltså fostret blir en själ, då säjer man inom islam att om man dödar en själ är det som man dödar en människa. Om kvinnan dödar sin själ så får hon fasta 2 månader oavbrutet som straff. Men idag så är det många individer som tolkar religionen på olika sätt. Men just när kvinnan är i 4 månaden tycker jag att hon inte bör göra abort eftersom barnet har blivit en själ.

 

Bemötande motargument

Många är emot abort och tycker inte att abort bör existerar. Muslimerna använder ett uttryck som obekant för många till och med jag fick nyligen för några år sedan fick jag veta vad detta uttryck innebar. Alltså fostret blir en själ, då säjer man inom islam att om man dödar en själ är det som man dödar en

människa. Om kvinnan dödar sin själ så får hon fasta 2 månader oavbrutet som straff. Men idag så är det många individer som tolkar religionen på olika sätt.

 

Strakt argument

Kvinnans liv är mycket värt än fostrets. Om kvinnan har en sjukdom och fostret är skadligt för henne är hon tvången att göra abort. Vissa har gravids diabetes och då förekommer oftast missfall. Det är många som blir gravida som unga och tänker inte på att vara med barn är ett stort ansvar i framtiden. Om man inte har en utbildning eller ett jobb är det mycket tufft att uppfostra ett barn särskilt om man lever i ett samhälle där det är mycket kriminalitet samt våld. Konsekvenser kan det alltid förekomma.

 

Avslutning-uppmaning

Jag vill ge råd till alla unga kvinnor att använda preventivmedel istället för att vara med barn och ta ett sådant tufft beslut och göra abort. 
Skriven av: Soha Diab bf10c

fredag 28 september 2012

Är du inte redo för barn så skydda dig.

Förstår inte hur man kan göra abort. Att man verkligen har ett sånt hjärta av att döda sitt barn. Tänk på dem som verkligen vill ha barn men har svårt att få det, att barnet hade kunnat få ett annat liv istället för att ligga med massa män men välja att döda sitt barn genom abort. Om man inte är redo för barn så är man verkligen inte redo för att ha sex, man vet vilka risker det finns när man ligger med människor och inte skyddar sig. Men tyvärr så tänker inte många sig för dem tänker för stunden att älska, men när dem väl blir gravida så tänker dem på abort som om det vore en enkel liten grej. Varför inte ta hand om barnet ge dem ett liv när det redan är tillräckligt med barn som dör i fattiga länder i krig dem svälter och många olika anldeningar. Jag tycker att abort borde vara förbjudet så att kvinnorna börjar tänka. Det borde vara tillåtet till dem som kanske blivit våldtagna och såna anldeningar inte till dem som tänker på att ha sex för stunden men inte tänker på vad som kommer eller kan hända efter.



mors längtan

Mitt hjärta
slår och jag ser mitt liv som går och nu sker förändringen som visar dina spår.
 Nu kan jag leva som resten av människorna, jag bära på min son nu när jag har fått väntat i många år.
Av:Riham & Zainab
Hej!

Jag är en 18 åring tjej som går på gymnasiet sista året och har nyss fått en diagnos att jag är med barn jag och min pojkvän som är 24 år har haft oskyddat samlag och det är tre månader kvar till min student Min situation är så att jag vill helst göra abort men det vill inte min pojkvän, för att han är troende muslim. Men jag är en liberal kristen och acceptera att få göra abort. Inom islam så är det så att om man ska behålla barnet så ska man gifta sig. Men jag tycker att jag är för ung för giftermål och att ta sådant beslut. Min pojkvän vill att vi ska gifta oss så fort som möjligt och det vill också hans familj. Jag har inte berättat för mina föräldrar att jag är med barn för min tanke var att göra abort så att de inte skulle få veta något. Men nu när jag känner min tvungen att behålla barnet och gifta mig så måste jag berätta för mina föräldrar och be om hjälp. Vi har inga problem när det gäller det ekonomiska min pojkvän jobbar som bilmekaniker, har egen lägenhet och körkort.  Jag är timanställd på en cafeteria och har nyligen tagit körkortet.  Det jag vill komma fram till är att jag vill få råd om hur jag ska uppfostra mitt barn på egen hand och hur jag ska kunna förmedla mina föräldrar att jag är med barn på ett bra sätt utan konsekvenser.

Av: Benafsha Sherzad

Vad man ska tänka på innan man blir förälder i en tidig ålder...

Min mamma blev gravid med mig i en ung ålder hon fick mig när hon var 20 år gammal. Jag tycker att det är lite för tidigt men vad ska man göra man vet aldrig vad framtiden kommer med. Det är en själv som bestämmer hur ens liv ska se ut men de som blir gravida runt 16 – 19 år borde tänka lite mer tycker jag för att hela livet kommer att gå till att ta hand om barnet man har ett stort ansvar.
Först så är det viktigt att klara skolan, körkortet och skaffa ett jobb innan man skaffar barn. Eftersom det är viktigt att klara skolan så att man kan få ett jobb senare i framtiden så man kan sköta sin ekonomi eftersom om man blir gravid i förväg då blir man tvungen att hoppa av skolan för man missar mycket och då har man ingen utbildning och blir svårare att hitta jobb och blir mycket svårare när man har barn eftersom det kostar man måste köpa allt bebisen behöver om man har inte så bra ekonomi då hamnar man i kris.
Ett program som finns på MTV heter Teen mom och där är det tonåringar som är mammor och är 16 – 18 år de är väldigt unga och där får man följa deras liv vad de brukar göra. När man ser det här programmet då vet man hur tufft det är att bli mamma tidig ålder. Jag själv tycker det är bra att följa den programmet eftersom man lär sig mycket, man får en bild av hur det kan gå till när man blir mamma i en ung ålder. Jag har själv följt den programmet och jag vill bara säga till er tjejer även killar att se den här programmet eftersom man ser hur det är att vara förälder i tidig ålder.
Eller vad tycker ni? Är det bra att vara en ung förälder? I så fall varför?

/Jasmina

Dyrbara saker som en moder bör tänka på

 Nya upplevelser som dyker upp och som gör ditt liv till ett helt annorlunda liv nu. Du har framför dig ett nyfött barn, som ändrar ditt liv till ett mer lyckligt och underbart liv. Du är nu en moder till ett barn, ett barn som behöver trygghet, kärlek, och varm famn i ditt knä. För att du skall kunna lyckas och vara en bra moder till ditt barn, bör du göra ditt bästa och kämpa med att kunna göra all möjligheter som får ditt barn att känna sig ett lyckat barn som har dig som moder. Bland miljarder spädbarn fick du som moder ett friskt och underbart barn som har små händer och lena som silke, ligger med ett underbart leende och sprider värme i ditt liv. Andra mödrar önskar att få det du har. Som moder måste du vara tacksam för det du har och kämpar för det, så du lyckas och se det guld värda barnet växa upp och glänsa som en diamant i framtiden.


Unga flickor med barn

Det finns många unga tjejer som valt att föda sina barn trots att omgivningen övertalade de om abort. Deras gemensamma slutsats är att de inte ångrar sig ett dugg och de råder andra unga tjejer som står i en valsituation att behålla sina barn också.

En 17åring flicka som blivit gravid i hennes tidiga ålder och hon berättar (i unga med barns hemsida) om hur det var att bli ung mamma. Hon vill förmedla hopp där omgivningen är negativ.

en annan flicka som blev gravid redan när hon gick i nian och trots att hon blev utkastad av sin mamma och dumpad av sin pojkvän, men ändå valde hon att föda barnen och ta hand om barnet själv.

Ingen har rätt att tvinga dig att göra abort eller att behålla barnet.

Svårt att välja rätt

Min åsikt är att kvinnan ska kunna få göra abort men samtidigt försöka överväga det att inte behöva göra det.  Jag tycker att det är fel att göra abort oavsett situationen eftersom det är ett foster man dödar, sitt eget kött och blod.
Visst kan det vara både svårt och jobbigt att bära på ett foster av en främmande man som har våldtagit en eftersom barnet kommer alltid att få en att minnas händelsen.
I andra länder är det svårt att göra abort och man får inte den hjälp man behöver, man drabbas t.ex. av svält och dåligt ekonomi. Jämfört med Sverige som har en plikt som medborgare att skapa ett öppet samhälle och hjälpa alla som behöver hjälp.
Jag tycker att man ska få all stöd och hjälp man behöver var man än befinner sig i världen för en minderårig ska kunna leva ett normalt liv och inte behöva bli utsatt för någon våldtäkt.
Men samtidigt om man kan behålla barnet och kan leva ett normalt liv och kan stödja sig själv så tycker jag att man ska behålla barnet för det är ett oskyldigt foster som blir offret. 

                                 

Abort i denna värld!

                                                 
Det är inte lätt och veta vad som är rätt och fel
Vilka beslut man ska ta, när man är så ung och har hela livet kvar
Ett litet barn så ung och rar, ska få uppleva kärlek i alla sina dar
Att få vara ensamstående mamma i denna värld, känns kallt och tomt utan en herr
Ung och dum gör livet till problem, för det är svårt och stå på sina egna ben
Ta den svåraste beslut, att ta livet av den oskyldiga ungen
Gör man ibland när man är tvungen
Men det är synd och inte få känna
Doften av barnet som inte får vara ute i världen
Att bli med barn
 Känslan man känner   när man gravid är obeskrivlig . Man känner att det är någon som är konstigt inne i sig, något som pirrar i magen. Vissa mår dåligt innan man vet att man är gravid och några vet inte att de är gravida tills de gjort gravitetstest. När man vet att man är gravid så är man glad och man tror inte på  att de finns ett foster som ska bli till ett barn. Känslan man har inne i sig är mer än glad och lycka och att man  ska bli en förälder till ett barn. En del känner att det är obehagligt att vara gravid och att de förstör kroppens form och att man  går upp i vikt och tänker mycket på hur man kommer att förändras och hormoner ändras också. Man ska inte tänka på kroppsformen man ska tänka att man mår bra och att fostret också är bra. Vikten och utseende ändras efter förlossningen. Jag tror om jag blir gravid någon dag så kommer det va den lyckan  jag inte kan beskriva. Lyckan att jag är med barn lyckan att jag inom kort ska bli en mamma. Känslan att de kommer finnas ett foster inom mig som rör sig  inom mig.

mamman som blev gravid i ung ålder

Berättelsen om den unga mamman som blev gravid i ung ålder
Det hade varit väldigt roligt att kunna få ett barn, jag älskade barn jätte mycket och bara längtade att försörja en. Det gick inte långt sen jag blev med barn jag var bara 16 år, trodde att det var lätt att försörja ett barn, men visste inte om svårigheterna och ansvarighet.
Redan första månaden då jag behövde mest stöd så blev jag utslängd från hemmet av min familj, jag var tvungen att bo med min pojkväns familj i ett tag tills bebisen skulle komma.
jag skulle precis börja gymnasiet, hade en dröm att uppfylla som alla andra sedan jag var liten,men tyvärr hända detta först. Dag efter dag saknade jag mina kompisar och dansen som jag brukade gå på efter skolan, hade väldigt svårt i början innan jag vände mig vid det, mer förlossningen närmade sig blev jag desto mer upprörd, för vi hade inte hittat ett hus än och inte köpt något till bebisen än.
månaden innan lillen skulle komma så fick vi ett litet lägenhet som var väldigt gammalt vi tackade ja till för vi var tvungna, vi fick hjälp av kompisar att städa och måla om lägenheten.

Mitt råd till er unga tjejer är att tänka efter noga innan ni bestämmer er för det är ingen lek som man bara kan skita i. jag själv hade önskat att jag upplevde min barndom och fortsatt min utbildning innan jag bestämde mig för barn jag tyckte att det var för tidigt, inte nog med det så var vi båda arbetslösa och hade ekonomiskproblem och massa andra problem, detta krävs ansvar därför är man inte redo då man är i ung ålder som jag,
Sist men inte minst vill jag ställa den fråga till er och hoppas att ni lärt er något av det.

Tycker du att det är bra att vara ung mamma?

onsdag 26 september 2012

Att bli med barn i ung ålder är inte något jag föredrar, själv har man inte mognat upp. Innan man blir med barn måste man själv kunna ta hand om sig själv man ska vara stabil ha egen lägenhet, körkort, jobb, Så man kan försörja ungen på ett bra sätt.  T.ex. i andra länder som Iran där är kvinnorna hemmafruar dem har inget jobb den tar hand om hushåll och barn, mannen jobbar och försörjer familjen sen när förhållanden spricker eller mannen kanske går bort. Då är kvinnan ensamstående och kan inte försörja sina barn då får hon flytta hem till sina föräldrar och bo hos dem. Kanske hittar hon en annan man och vill gifta sig då vill inte mannen veta av det barnet hon har med sin förra man så kan hon kanske bara lämna honom på gatan eller lägga in på ett barnhem, och det kan bli mycket konflikter mellan henne och hennes föräldrar i med att det är land som inte har någon demokrati så får inte ungen hjälp av socialen för det fanns inte där nere men i Sverige finns det.  Jag tycker inte man ska hänga på föräldrarna så dem ska hjälpa till. Vill man ha barn måste man tänka noggrant för det är ett stort ansvar att ha ett barn man måste också ha nerver till det.

Ge mig Råd

Mitt bröllop är om 3 veckor. Jag vill gärna använda p-piller för att jag inte vill ha ett barn direkt efter äktenskapet, vill vänta lite med det. Men frågan är det tillåtet att använda de utan att min man vet om det? vi har inte pratat om det förut därför att jag skäms att ta sådant ämne med honom, även om han är min man. Huvudsaken är att jag kommer till att använda de utan att någon vet om det. Men är ändå lite orolig. Kommer det påverka min hälsa eller mina barn i framtiden.
Jag vill era åsikter kring det. Ni är mina rådgivare nu. Tack!

Tonåringar som blir gravida

Det är väldigt många ungdomar i dagens läge som blir gravida.
Tyvärr så sker det oftast av misstag att man inte har skyddat sig genom att använda preventivmedel.
Innan man skaffar barn så tycker jag man borde planera det väldigt noga och ha ett stabilt jobb och ett stabilt hem.
Många ungdomar har nästan inte gått ut skolan eller har något jobb när dem blir gravida.
Tror inte att ungdomar riktigt vet vilket ansvar det är att ta hand om ett barn.
Man har tittat mycket på olika program om tonårsgraviditeter som t.ex. Teen mom. eller 16 and pregnant. Och där kan man följa några tonåringar hur dem gör för att klara av sin vardag som en ung mamma.   
Det är väldigt tufft att bli mamma vid en sådan tidig ålder och ibland händer det att man blir ensamstående och måste stå för alla kostnader själv.
Så enligt mig tycker jag att man borde tänka om innan man gör något som man kommer ångra eller tänka igenom ansvaret att bli mamma två gånger.