onsdag 3 oktober 2012

Debattinlägg abort




Att vara med barn

Debattinlägg

Jag tycker att abort skall vara tillåtet i muslimska länder. Jag är för abort och tycker att alla kvinnor skall få välja om dem vill behålla sitt foster eller inte. Inom islam är det så här att kvinnan får göra abort de första, andra och tredje månaderna. Men i koranen står det att om fostret har välutvecklats är det inte tillåtet att göra abort. Det diskuteras mycket om just detta ämne. Jo, när är det man inte får göra abort de är när man är i 4 månaden.

Muslimerna använder ett uttryck som obekant för många till och med jag fick nyligen för några år sedan fick jag veta vad detta uttryck innebar. Alltså fostret blir en själ, då säjer man inom islam att om man dödar en själ är det som man dödar en människa. Om kvinnan dödar sin själ så får hon fasta 2 månader oavbrutet som straff. Men idag så är det många individer som tolkar religionen på olika sätt. Men just när kvinnan är i 4 månaden tycker jag att hon inte bör göra abort eftersom barnet har blivit en själ.

 

Bemötande motargument

Många är emot abort och tycker inte att abort bör existerar. Muslimerna använder ett uttryck som obekant för många till och med jag fick nyligen för några år sedan fick jag veta vad detta uttryck innebar. Alltså fostret blir en själ, då säjer man inom islam att om man dödar en själ är det som man dödar en

människa. Om kvinnan dödar sin själ så får hon fasta 2 månader oavbrutet som straff. Men idag så är det många individer som tolkar religionen på olika sätt.

 

Strakt argument

Kvinnans liv är mycket värt än fostrets. Om kvinnan har en sjukdom och fostret är skadligt för henne är hon tvången att göra abort. Vissa har gravids diabetes och då förekommer oftast missfall. Det är många som blir gravida som unga och tänker inte på att vara med barn är ett stort ansvar i framtiden. Om man inte har en utbildning eller ett jobb är det mycket tufft att uppfostra ett barn särskilt om man lever i ett samhälle där det är mycket kriminalitet samt våld. Konsekvenser kan det alltid förekomma.

 

Avslutning-uppmaning

Jag vill ge råd till alla unga kvinnor att använda preventivmedel istället för att vara med barn och ta ett sådant tufft beslut och göra abort. 
Skriven av: Soha Diab bf10c

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar