Att vara med barn
Debattinlägg
Jag tycker att abort skall
vara tillåtet i muslimska länder. Jag är för abort och tycker att alla kvinnor
skall få välja om dem vill behålla sitt foster eller inte. Inom islam är det så
här att kvinnan får göra abort de första, andra och tredje månaderna. Men i
koranen står det att om fostret har välutvecklats är det inte tillåtet att göra
abort. Det diskuteras mycket om just detta ämne. Jo, när är det man inte får
göra abort de är när man är i 4 månaden.
Muslimerna använder ett
uttryck som obekant för många till och med jag fick nyligen för några år sedan
fick jag veta vad detta uttryck innebar. Alltså fostret blir en själ, då säjer
man inom islam att om man dödar en själ är det som man dödar en människa. Om
kvinnan dödar sin själ så får hon fasta 2 månader oavbrutet som straff. Men
idag så är det många individer som tolkar religionen på olika sätt. Men just när kvinnan är
i 4 månaden tycker jag att hon inte bör göra abort eftersom barnet har blivit en
själ.
Bemötande
motargument
Många är emot abort och
tycker inte att abort bör existerar. Muslimerna använder ett uttryck som
obekant för många till och med jag fick nyligen för några år sedan fick jag
veta vad detta uttryck innebar. Alltså fostret blir en själ, då säjer man inom
islam att om man dödar en själ är det som man dödar en
människa. Om kvinnan
dödar sin själ så får hon fasta 2 månader oavbrutet som straff. Men idag så är
det många individer som tolkar religionen på olika sätt.
Strakt
argument
Kvinnans liv är mycket
värt än fostrets. Om kvinnan har en sjukdom och fostret är skadligt för henne
är hon tvången att göra abort. Vissa har gravids diabetes och då förekommer
oftast missfall. Det är många som blir gravida som unga och tänker inte på att
vara med barn är ett stort ansvar i framtiden. Om man inte har en utbildning
eller ett jobb är det mycket tufft att uppfostra ett barn särskilt om man lever
i ett samhälle där det är mycket kriminalitet samt våld. Konsekvenser kan det
alltid förekomma.
Avslutning-uppmaning
Jag vill ge råd till
alla unga kvinnor att använda preventivmedel istället för att vara med barn och
ta ett sådant
tufft beslut och göra abort.
Skriven av: Soha Diab bf10c
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar